, мертвыя избавляя
адова содержания»
>84. – На
землю сшел еси, да спасеши Адама, и
на земли не обрет его, Владыко, даже
до ада снисшел еси, ищай»
>85. – «О радосте оныя! О многия сладости! Ихже
во аде наполнил еси, во
днах мрачных свет воссияв»
>86. – «Волею снисшел еси, Спасе,
под землею умерщвленныя человеки оживил еси, и возвел еси в славе Отчей
>87. – Послушав, Слове, Отца Твоего, даже
до ада лютого сошел еси, и воскресил еси род человеческий
>88. – «Зашел еси
под землю, рукою Твоею создавый человека, да воздвигнеши от падения соборы человеческия всесильною державою»
>89. – «Убояся Адам, Богу ходящу в раи: радуется же
ко аду сошедшу, падый прежде, и ныне воздвизаем»
>90. – Недр Отеческих неисходен пребыв, Щедре, и человек быти благоволил еси, и
во ад снисшел еси, Христе»
>91. – «Восстани, Щедре, от
пропастей адских восставляяй нас»
>92. –
Под землею хотением
нисшед яко мертв, возводиши
от земли к
небесным, оттуду падшия, Иисусе»
>93. – «Аще и мертв виден был еси, но живый, яко Бог, возводиши
от земли к
небесным, оттуду падшия, Иисусе»
>94. В последних двух
похвалах Церковь во всенародное услышание объявляет не только о местонахождении
ада, но и о местонахождении
рая. Люди, в праотцах своих, низвержены на землю из
рая: Церковь определяет место
рая, говоря, что люди ниспали
с неба. – В каноне утрени Великой Субботы воспевается: «Да Твоея славы вся исполниши, сшел еси в
нижняя земли»
>95. Далее говорится, что «Господь явил Себя сущим
во аде, что Он приобщился сущим
во аде, что
ад, Слове, срет Тя, огорчися, что душа Твоя
во аде не оставлена, что
ад низу стенет, что уязвися
ад, в
сердце прием Уязвленнаго копием в ребра, что Господь
сниде даже до
адовых сокровищ». «В Синаксаре
Великой Субботы читается, что в этот день мы празднуем погребение Господа и Его сошествие во ад, что Он сошел во ад нетленною и Божественною Своею душою, разделившеюся от тела смертью. Употреблены выражения о аде, как о глубокой пропасти, которая, очевидно из всей службы, признается подземной и находящейся внутри земли>96.
То же мнение о местонахождении ада и рая видим в службе на Святую Пасху. С наибольшей определительностью выражено мнение о месте ада в ирмосе 6 песни канона: «Снисшел еси в преисподняя земли, и сокрушил еси вереи вечныя, содержащия связанныя, Христе». В Синаксаре по 6 песни говорится: «Господь ныне из адовых сокровищ человеческое естество исхитив, на небеса возведе, и к древнему достоянию приведе нетления. Обаче сошед во ад, не всех воскреси, но елицы веровати Ему изволиша. Души же от века святых, нуждею держимыя, от