Приход Русской Православной Церкви в России и за рубежом. Материалы к изучению приходской жизни. Выпуск 5. Православные приходы греческого мира (Греция, Кипр). Место и роль русскоязычных общин - стр. 6
The final fifth part “Parish in Research Studies” of the collection features translation of an article of well-known Greek theologian, honored professor of the University of Athens, protopresbyter George Metallinos, which provides a detailed description of orthodox parish in Greek tradition. The translation is followed with articles of such authors as Orlova I.V., who examines the history of Russian-speaking parishes as a part of the Church of Cyprus; and assistant professor of modern sociology, vice dean of Faculty of Sociology of Lomonosov Moscow State University Trofimov S.V., who reveals features of organization and social serving of Catholic parishes, social studies carried out in this field.
In conclusion we would like to thank the management of St. Tikhon Orthodox University for granted financial and moral support, as well as all project coordinators who live and serve in the most diverse countries but do support and meet us during our research trips.
Our special thanks go to priest Georgy Vidyakin who arranged field work in Cyprus, priest Leo Efremidis who gave us a warm welcome and research organization in Thessalonica (Greece), Klimov G.A. and Orlova I.V. for financial and organizational help and everybody who took part in collecting, transcribing interviews, handling materials.
Professor, Doctor of Economics I. P. Ryazantsev
Часть 1 Приход в оценках иерархов Кипрской и Элладской Церквей
Топология прихода и его границы
Митрополит Лимассольский Афанасий (Николау), Кипрская Православная Церковь, Лимассольская митрополия (г. Лимасол).
Интервью И.П. Рязанцеву.
«Здесь, в кипрском обществе, люди соотносят себя со своим приходом. Каждый может назвать приход, к которому он принадлежит. Греческое слово “энория” означает, что это место, которое определено границей, что это определенная местность. Это очень помогает нам в катехизаторской и социальной деятельности».
Интервьюер: Владыка, позвольте задать первый вопрос о том, какова история вашей митрополии?
Митрополит Афанасий: История епархии довольно продолжительная. Первый епископ Неаполя, так назывался Лимасол во времена апостолов, был апостол от семидесяти Тихик[1], который по благословению апостола Павла был поставлен первым епископом Неаполя. В этой епархии было еще два города: Амафунт и Курион. Основание епархии приходится на 45–50-е годы I века. Епископы Амафунтский и Курийский принимали участие во Вселенских соборах. Архипастыри этой епархии пережили все те несчастия, которые постигли эту местность: нашествия арабов, сарацин, венецианское господство, завоевания турков, оккупацию Великобританией, т. е. архипастыри всегда были со своим народом.